Tuesday 7 June 2011

REDHA DAN TAWAKAL

Tawakal dan redha adalah sifat mahmudah yang perlu ada dalam diri setiap mukmin dan mesti diusahakan agar keduanya menjadi pakaian yang indah bagi diri si pemakainya. Dua sifat ini merupakan fardhu ain yang wajib dipelajari sehingga bisa dipraktikkan dalam kehidupan manusia seharian. Seseorang yang tidak memiliki sifat redha dan tawakal akan mudah terjatuh ke dalam dosa tanpa ia sedar.

Tawakal ialah berpegang teguh kepada ALLAH dan sentiasa bersandar kepadanya ketika berhajat atau pun tidak, diwaktu susah ataupun senang. Ramai diantara kita hanya akan mengingati ALLAH sewaktu ditimpa kesusahan, bala',  penyakit atau di waktu kita menginginkan sesuatu. Sekiranya tidak, kewujudan ALLAH sekadar diakui di lisan bukan pada praktikal dan spiritualnya..

Bercakap mengenai hajat manusia atau hajat yang selalu kita2 ni minta pada ALLAH..baaanyak sangattt!!!! Sesuatu yang tiada dalam hidup kita..sering kita minta-minta. Contohnya minta nak sihat, nak kaya, nak pandai, nak kawan-kawan yang ramai, rumah, kereta, banyak duit, dihormati, hidup senang, disanjung-sanjung dan bermacam-macam hajat lagi. Tapi seperkara yang kita kena ingat..dalam semua hajat yang kita minta, pergantungannya haruslah kepada ALLAH semata-mata, maksudnya..kita perlu yakin dan percaya bahawa hajat atau keinginan yang yang kita pohon itu akan diperkenankan ALLAH. Sekiranya tidak diperkenankan cepat mungkin waktunya dilambatkan sedikit pokoknya..setelah berdoa dan meminta, haruslah menyerahkan semua keputusan dan ketentuannya di tangan ALLAH.

Ada juga sesuatu yang telah kita 'ada' tetapi kita minta agar ALLAH tiadakannya dalam hidup kita. Contohnya miskin, sakit, difitnah dan perkara-perkara yang tidak disenangi dalam hidup. Sememangnya perkara-perkara tersebut tidak disukai sesiapapun tetapi ALLAH beri juga sebagai ujian dan kita mohon agar kesusahan-kesusahan itu dinyahkan dari kehidupan.

Mukmin sejati mesti yakin dengan sesungguhnya bahawa sesuatu yang tiada, ALLAH bisa mengadakannya dan sesuatu yang ada juga bisa ditiadakannya. Sekiranya seseorang itu tidak mampu yakin, tawakal dan redha maka akan berlakulah dua perkara dalam hidupnya. Pertama: tidak bahagia. Orang yang tidak bahagia akan mengeluh sana sini, kemudian akan lahir dari dirinya rasa tidak bersyukur, rasa dirinya tak serupa dengan orang lain. Jiwa jadi kacau, menderita dan sebagainya. Sudahlah hidup tak diberi ujian, jiwa pulak rasa tak tenteram..tak semena-mena dapat dua sakit, sakit fizikal dan sakit jiwa. Sekiranya seseorang itu menerima musibah dan ujian dari ALLAH dengan lapang dada dan berbaik sangka sudah pastilah jiwanya akan tenang dan rasa tidak dizalimi oleh ALLAH langsung. Kedua: putus asa. Bila rasa putus asa singgah dihati, kadang-kadang sampai nak buat perkara-perkara haram sebab dah tak sabar nak menempuh susah. Ada juga yang sampai terlupa akan kekuasaan ALLAH yang maha menentukan tiap-tiap sesuatu bukannya kita. Jika kita terus meratap-ratap, mengeluh dengan semua musibah yang ditimpakan akan datang pula su' zhon (buruk sangka) dengan ALLAH, mempertikaikan itu dan ini, bertanya-tanya mengapa ALLAH jadikan aku begini dan tidak begitu. Tanpa manusia sedar, sebenarnya su' zhon ini boleh membawa kepada syirik khafi. Itulah bahayanya jika manusia tidak redha dan bertawakal kepada khaliknya.

Kita seharusnya faham dengan suatu ketetapan yang ditentukan terhadap diri kita. Sekiranya kita semua yakin bahawa setiap kesusahan dan musibah yang ALLAH timpakan akan ada ganjarannya..sudah pasti kita tidak mengeluh dan susah hati. sesuatu yag kita inginkan tetapi tak dapat, kemudian kita sedar dan faham..yang memperkenankan permintaan kita adalah ALLAH, yang maha memberi segala-galanya kepada kita adalah ALLAH..jadi, patutkah kita merasa sakit hati dengan ALLAH, rasa marah dan tidak puas hati dengan taqdir dan iradahnya?? sudah tentu tidakk..tidakk...dan sekali-kali tidakkk.

Jadilah kita hamba yang tahu bersyukur dan pandai menerima ujian dari tuhannya, bukannya hamba yang tahu meminta-minta tetapi tidak berterima kasih dengan apa yang ada. Sekiranya ALLAH belum memperkenan doa kita itu tidak bermakna dia tidak mendengar keluhan dan rintihan hambanya..tetapi dia maha tahu apa yang sesuai untuk hambanya..apa hikmah di sebalik kejadian dan ketentuannya..dia maha hebat yang mentadbir alam segala isinya, tiada yang sukar baginya untuk memberi apa sahaja kepada kita..tetapi berfikirlah dengan waras bahawa ALLAH memberi kerana dia mencintai..dia tidak memberi bukan kerana membenci..

Ya allah..berikan kami keampunanmu agar kami selalu diredhai pada pandanganmu..
berikan kami cintamu agar kami tidak mencari cinta lain selainmu..
berikan kami kasih sayangmu agar kami merasa cukup dengan semua pemberianmu
ameenn..ya rabb

No comments:

Post a Comment